Het is februari, koud, nat en donker en guur in Nederland. Reden genoeg om een warmer oord op te zoeken.

Het valt nog niet mee om rond deze tijd (februari) in Europa een aangename temperatuur te vinden. Je komt dan eigenlijk al snel uit bij de Canarische Eilanden. Daar werden wij echter niet warm van. Het verderop zoeken, lees: Curaçao, Bonaire of Florida, daarvoor is 1 week net te kort.  Algarve was nog een optie, ook dat viel af, vooral in februari niet veel te doen denken we. Het werd na enig wikken en wegen Lissabon. Lissabon ligt tussen de heuvels aan de Taag, er heerst een ontspannen sfeer, een mediterraan klimaat en veel terrasjes op fraaie pleinen.

Lissabon de stad

Airport EindhovenVia Ryanair de tickets geboekt. We vlogen vanaf Eindhoven, betere vertrek & aankomst tijd dan Bremen. Een huisje regelden we via Airbnb.

Via onze host hadden we een routebeschrijving gekregen om bij het appartement te komen. Optie 1: Taxi (30 EUR). Optie 2: Metro (6 EUR). We namen de Metro. 🙂

Het appartement lag in de wijk Alfama, dat doet wat Venetiaans aan, kronkelige smalle straatjes, veel eettentjes en kleine supermarktjes. Alle Highlights van Lissabon hebben we in twee dagen wel gezien. De wijk Baixa, Castelo Sao Jorge met mooi uitzicht over de stad, andere fraaie uitzichtpunten. Zonsondergang bij de Taag op het plein, ritje met een krakkemikkige tram, bezoek een Belém, voor een kleine impressie zie de eerste gallery.

Lissabon omgeving

We besloten om voor de overige twee dagen een auto te huren. Dat was geen slecht idee, de kust nabij Lissabon is erg fraai.

Bij Santuário da PeninhaOnze rental was een Nissan Juke, eigen risico had ik voor de zekerheid ook maar afgekocht. Enfin, tochtje numero uno bracht ons via Cascais naar Sintra-Cascais Natural Park (google maps).

Erg mooi ritje. Met hoogte punt een soort van verlaten klooster (google maps) wat me deed denken aan een verlaten ‘Dharma station’ uit Lost. Geen geheime ingang gevonden helaas.

Verder op kwamen we nog een kitcherig paleis tegen, daar zijn we voorbij gereden.

Ons tweede ritje ging richting het zuiden. Via Setubal naar Sesimbra. Een mooie weg langs de kust deed me even denken aan de Highway 1 tussen LA en San Francrisco. Toevalligerwijs deed de brug in Lissabon, Ponta 25 de Abril, me denken aan de Golden Gate Bridge in San Francisco. Ach, en de trammetjes in Lissabon doen ook wel denken aan de kabeltram van San Francisco. Maar dan hebben we alle overeenkomsten wel gehad.

Het ritje bracht ons via mooie wegen uiteindelijk bij een verlaten Klooster. Check het op google maps.

Lissabon samengevat

• Lissabon, mooie stad maar wel wat smoezelig. Jammer dat er veel rotzooi op straat ligt, erg slechte wegen, lawaaiige en stinkende tuc-tucs. Eten en drinken is helemaal prima, we hebben heerlijke wijnen gedronken en verrassende tapas gegeten en natuurlijk verse vis. Uit eten gaan is net iets goedkoper dan dat we gewend zijn in Nederland, een Karaf wijn kost op een A-locatie terras rond de 9 EUR.
  • Heb je de mogelijkheid, maak dan ook een mooi tripje langs de kust.
  • In februari is het ook fris in Lissabon, de meeste restaurants hebben geen centrale verwarming, dus het kan koud zijn ’s avonds! De meeste locals hielden hun jas aan bij het eten. Beetje apart hè.

Prijzen Lissabon

Wat waren wij nu kwijt?

• € 106 Vlucht, koffers
  • € 12 Transfer (Metro)
  • € 365 Vijf nachten Appartement via Airbnb (hier later meer over)
  • € 95 Huur auto twee dagen met afkoop eigen risico
  • € 40 Tanken
  • € 54 Parkeren Eindhoven

Eten & drinken & TODO is nog al persoonlijk, volgens mij zaten wij aan € 100 per dag.

Kortom, mooi uitstapje, februari is niet de meest ideale maand, maar over het algemeen goed te doen.